Bulot

Bulots grundare Emil Bjelke och Gabriel Melim Andersson ville erbjuda Göteborg en typ av matupplevelse som de själva saknade i stan. Med höga ambitioner och en tydlig vision för köket ville de ha vår hjälp att ge konceptet ett tydligare ramverk och gestaltning i rumslig och grafisk form.

Namnet Bulot betyder valthornssnäcka på franska, en symbol för kombinationen av svensk västkust och fransk matlagning som präglar Emil och Gabriels bakgrunder och yrkesliv. Under tiden som projektet pågått har verksamheten även utökats med en charmigt slamrig bakficka — Bar Bulot i Stora Saluhallen.

Varumärket Bulot genomsyras av den franska neobistrokulturens lätt nonchalanta uttryck och avskalade självklarhet, med filosofin att saker ska vara så omsorgsfullt utförda att det inte syns hur mycket jobb som lagts ner. Därför har designen fått en lättsmält smakfullhet med enkelt tuggmotstånd, som också låter mathantverket stå i centrum.

Bohuslän har gett subtil inspiration till visuellt uttryck, materialitet, texturer, ljus och kulörval. Ljuv naturromantik från klipphällar, bryggor, stränder täckta av snäckskal och blåstång. Men också råheten i båtbyggarnas och yrkesfiskarnas väderpinade vardag, bortom turistsäsongens roséskimrande solnedgångar och bekymmersfria utflykter på stilla hav.

Den specialritade fasta inredningen har klädslar i skrovligt klipplik mjuk bouclé, består av en ledig variation träslag och flera av sittmöblerna är inspirerade av bryggor. Kakel i naturligt skiftande snäckskalsnyanser tonar mjukt över i ett slipat betonggolv.

Köksön placerad centralt i vinbaren fick ett gediget men simpelt uttryck, som påminner om en arbetsbänk i en fiskhandel eller hamn. Den pryds av en handgjord skiva, som Carolina Härdh och Emeli Höcks har skapat av ostronskal och annat organiskt material, och det finns lampor och krokar i inredningen som är gjorda på samma sätt.

De ursprungliga valen av möbler och lös inredning har fungerat som en stilistisk guidning för att kunna realiseras med en stor andel återbruk.

Den grafiska profilens beståndsdelar präglas också den nonchalanta finess som återspeglar Bulots höga nivå och låga trösklar. Profilens blå och röda nyanser återfinns som gemensamma nämnare i den franska och den bohuslänska flaggan, och används som accenter i interiören. För att ge varumärket en trivsam värme och personlig känsla illustrerade vi också valthornssnäckan Valter, som pryder bland annat menyer och merch.

Uppdrag
  • Vem: Emil Bjelke och Gabriel Melim Andersson
  • Var: Göteborg
  • Vad: Grafisk profil, Inredning
  • Foto: Emma-Klara Sandberg